Du har ingen varer i handlekurven.

Ibanez RGMS7-BK

Elektrisk gitar, RG Multi Scale 7-strängad
kr 6 375,00
Produsent: Ibanez
SKU: 0284605
Ikke på lager Ta kontakt med kundesupport for leveringstid
+ -
RGMS7-BK (Black) MS-tillegget til RG-navnet er at gitaren er utstyrt med en flerskalahals (ofte kalt Fanned Frets), som kan se litt rart ut for noen som aldri har sett det før. Multi Scale er hva det høres ut, helt enkelt at hver streng har forskjellig skala/mensur, lengre på de lave/tykke strengene og kortere på høye/tynne. Ibanez var den første til å bygge Multi Scale, Fanned Frets, eller hva man vil kalle denne fantastiske oppfinnelsen, på instrumenter som ikke er custom bestilte boutiqueinstrumenter (med en prislapp deretter). Alt for å finne tilfredsstillende løsninger på problemene som moderne metalmusikere møter med lavtstemte gitarer. Altså at de lave strengene blir rumlete og uklare om solostrengene skal føles spillbare. Eller omvendt, hvis de lave blir bra, blir de lyse nesten uhåndterlige fingertuppdelere. For å oppnå stabilitet i det lave, trenger du enten lengre skala eller veldig tykke strenger, ofte en kombinasjon av begge deler. Med multi-skala får du et instrument som føles og spiller fullstendig balansert gjennom registeret, det ultimate kompromisset mellom to motstridende mål. Siste års musikkutvikling med lavere stemminger og flere strenger stiller helt nye krav til hva instrumentene må takle. Tradisjonelle gitarer med 6 strenger, rette bånd og kort mensur virker bare ikke lenger. Strengene blir som kokt spaghetti, intonasjonen som en skadeskutt kråke osv. Multi Scale er løsningen på disse problemene, fordi alle strenger har forskjellig mensur. Multi Scale har også den fordelen at det er ekstremt komfortabelt og ergonomisk å spille på, helt enkelt deilig for hendene. De følger håndens naturlig vinkel avhengig av hvor på halsen du spiller. Innkjøringstiden, tiden det tar å bli vant til å spille med den, er omtrent null. Hendene tilpasser seg direkte uten noen problemer. Øynene bruker litt lenger tid for å tilvende seg. Kanskje et kvarter sånn ca. I stedet for å velge en vinklet stol av tradisjonell type, har Ibanez brukt en teknikk som de har brukt på sine basser i mange år, kalt mono-rail stol. Enkelt beskrevet er det at hver streng er en stol, en stol som er helt adskilt fra de andre. Dette gir optimal isolasjon av hver streng og strengene kan vibrere uten å påvirke og hemme hverandre. Dette er instrumenter for de som vil ha det beste for lavt stemt spill. De er bygget for å gi utslag på Richter skalaen og likevel å være veldig gode instrumenter, selv for solo-/melodispill. Specs: • Wizard III-7 for Multi Scale. • 5pc Maple/Walnut neck. • Mahogany body fretboard • Jatoba fretboard w/White split off-set dot inlay. • Jumbo frets. • Mono-rail bridge. • Array-7 MS (H) neck pickup. • Array-7 MS (H) bridge pickup. • String Gauge: .009/.011/.016/.024/.032/.042/.059. • Cosmo black hardware. Halsen: • Scale : 686mm/27 - 648mm/25.5 . • Width 48mm at NUT. • Width 68mm at 24F. • Thickness 19mm at 1F. • Thickness 21mm at 12F. • Radius : 400mmR. Kobblinger: 1. Stolmic. i serie * 2. Splittet ** stolmic + Splittet halsmic. (Innerstel spoler) 3. Stolmic. i serie + halsmic. i serie parallelkoblet med hverandre 4. Halsmic. i parallell *** 5. Halsmic. i serie * Serie, begge spolene på mikrofonen er koblet i serie etter hverandre og mikrofonen gri så mye utgangseffekt og kreft som den er designet for. Hvis du leser mic’en på produsentens nettsted, er dette stillingen som vil bli beskrevet. Mic’en brummer ikke og er da stille. ** splittet, betyr at en av mikrofonens to spoler slåes av og blir til en single coil (bare en aktiv coil). Dette betyr at du får halvparten av den output og kraft mic’en har når spolene er koblet i serie. Mic’en mister sin egenskap for å stilne brumming når en spole er slått av. Men posisjon 2 og 4 er fri for brumming og stille når den aktive spolen i stol- (stilling 2) eller halspickup (stilling 4) er koplet i parallell med sentermikrofonen. Den gir en svakere, lysere og mer åpen lyd med en renere, klarere og fastere bass. En lyd som passer veldig bra til rene og halvvrengte lyder (eller for all del, til og med for å åpne opp en hardt forvrengt lyd). Siden bare en spole er aktiv, kan man velge om man vil at den aktive spolen mot stolen eller halsen, noe som påvirker hvordan det låter. Varmere nærmere halsen og lysere nærmere stolen (krever at man fysisk snur mikrofonen på gitaren). *** Parallelt, mic’ens to spoler er koblet parallelt med hverandre. Det gir en svakere, renere, klarere og litt bassfattigere lyd enn når spolene er koblet i serie. Hvor mye svakere mic’en blir av parallellkobling gir finnes det ikke noe klart eller nøyaktig svar på. Det avhenger helt av konstruksjonen mic’en. Mikrofoner konstruert av to like spoler vil være omtrent 25 til 33% av det output mic’en har i serie mens den kobles i parallelt. Enkelte mikrofoner er enda svakere enn det, og noen har vært så lav som 50% av den output den har i serie. Snakker man motstand (ohm) så vil omtrent en fjerdedel av den ohm den måler i serie forbli på parallellkopling (på en mikrofon med to like spoler). Fallet i output gjør også mic’en, mer dynamisk, lyden er mindre komprimert og reagerer mer på nyansene av sitt anslag og spill. For eksempel vil det være stor forskjell mellom løse og harde plekteranslag. Det er en ekstremt nyttig innstilling for en svakere, renere, klarere og mer dynamisk lyd, som oftest brukes i halsmodus. Kanonbra for å få en god ren lyd fra en litt varmere humbucker som ellers blir lett, flat, steril og livløs. Eller for å rydde opp i en utydelig halsmic. når du spiller med forvrengt lyd, eller for å få en mer åpen og levende crunch lyd. Forskjellen i output oppfattes ikke å være like stor som det høres ut som på papiret. Spesielt ikke med forvrengt lyd. I hotte humbuckers er parallellkobling vanligvis et bedre alternativ enn splitting for å få tilgang til en svakere og mer levende lyd. Mic’en er fortsatt brummehemmende og stille.
RGMS7-BK (Black) MS-tillegget til RG-navnet er at gitaren er utstyrt med en flerskalahals (ofte kalt Fanned Frets), som kan se litt rart ut for noen som aldri har sett det før. Multi Scale er hva det høres ut, helt enkelt at hver streng har forskjellig skala/mensur, lengre på de lave/tykke strengene og kortere på høye/tynne. Ibanez var den første til å bygge Multi Scale, Fanned Frets, eller hva man vil kalle denne fantastiske oppfinnelsen, på instrumenter som ikke er custom bestilte boutiqueinstrumenter (med en prislapp deretter). Alt for å finne tilfredsstillende løsninger på problemene som moderne metalmusikere møter med lavtstemte gitarer. Altså at de lave strengene blir rumlete og uklare om solostrengene skal føles spillbare. Eller omvendt, hvis de lave blir bra, blir de lyse nesten uhåndterlige fingertuppdelere. For å oppnå stabilitet i det lave, trenger du enten lengre skala eller veldig tykke strenger, ofte en kombinasjon av begge deler. Med multi-skala får du et instrument som føles og spiller fullstendig balansert gjennom registeret, det ultimate kompromisset mellom to motstridende mål. Siste års musikkutvikling med lavere stemminger og flere strenger stiller helt nye krav til hva instrumentene må takle. Tradisjonelle gitarer med 6 strenger, rette bånd og kort mensur virker bare ikke lenger. Strengene blir som kokt spaghetti, intonasjonen som en skadeskutt kråke osv. Multi Scale er løsningen på disse problemene, fordi alle strenger har forskjellig mensur. Multi Scale har også den fordelen at det er ekstremt komfortabelt og ergonomisk å spille på, helt enkelt deilig for hendene. De følger håndens naturlig vinkel avhengig av hvor på halsen du spiller. Innkjøringstiden, tiden det tar å bli vant til å spille med den, er omtrent null. Hendene tilpasser seg direkte uten noen problemer. Øynene bruker litt lenger tid for å tilvende seg. Kanskje et kvarter sånn ca. I stedet for å velge en vinklet stol av tradisjonell type, har Ibanez brukt en teknikk som de har brukt på sine basser i mange år, kalt mono-rail stol. Enkelt beskrevet er det at hver streng er en stol, en stol som er helt adskilt fra de andre. Dette gir optimal isolasjon av hver streng og strengene kan vibrere uten å påvirke og hemme hverandre. Dette er instrumenter for de som vil ha det beste for lavt stemt spill. De er bygget for å gi utslag på Richter skalaen og likevel å være veldig gode instrumenter, selv for solo-/melodispill. Specs: • Wizard III-7 for Multi Scale. • 5pc Maple/Walnut neck. • Mahogany body fretboard • Jatoba fretboard w/White split off-set dot inlay. • Jumbo frets. • Mono-rail bridge. • Array-7 MS (H) neck pickup. • Array-7 MS (H) bridge pickup. • String Gauge: .009/.011/.016/.024/.032/.042/.059. • Cosmo black hardware. Halsen: • Scale : 686mm/27 - 648mm/25.5 . • Width 48mm at NUT. • Width 68mm at 24F. • Thickness 19mm at 1F. • Thickness 21mm at 12F. • Radius : 400mmR. Kobblinger: 1. Stolmic. i serie * 2. Splittet ** stolmic + Splittet halsmic. (Innerstel spoler) 3. Stolmic. i serie + halsmic. i serie parallelkoblet med hverandre 4. Halsmic. i parallell *** 5. Halsmic. i serie * Serie, begge spolene på mikrofonen er koblet i serie etter hverandre og mikrofonen gri så mye utgangseffekt og kreft som den er designet for. Hvis du leser mic’en på produsentens nettsted, er dette stillingen som vil bli beskrevet. Mic’en brummer ikke og er da stille. ** splittet, betyr at en av mikrofonens to spoler slåes av og blir til en single coil (bare en aktiv coil). Dette betyr at du får halvparten av den output og kraft mic’en har når spolene er koblet i serie. Mic’en mister sin egenskap for å stilne brumming når en spole er slått av. Men posisjon 2 og 4 er fri for brumming og stille når den aktive spolen i stol- (stilling 2) eller halspickup (stilling 4) er koplet i parallell med sentermikrofonen. Den gir en svakere, lysere og mer åpen lyd med en renere, klarere og fastere bass. En lyd som passer veldig bra til rene og halvvrengte lyder (eller for all del, til og med for å åpne opp en hardt forvrengt lyd). Siden bare en spole er aktiv, kan man velge om man vil at den aktive spolen mot stolen eller halsen, noe som påvirker hvordan det låter. Varmere nærmere halsen og lysere nærmere stolen (krever at man fysisk snur mikrofonen på gitaren). *** Parallelt, mic’ens to spoler er koblet parallelt med hverandre. Det gir en svakere, renere, klarere og litt bassfattigere lyd enn når spolene er koblet i serie. Hvor mye svakere mic’en blir av parallellkobling gir finnes det ikke noe klart eller nøyaktig svar på. Det avhenger helt av konstruksjonen mic’en. Mikrofoner konstruert av to like spoler vil være omtrent 25 til 33% av det output mic’en har i serie mens den kobles i parallelt. Enkelte mikrofoner er enda svakere enn det, og noen har vært så lav som 50% av den output den har i serie. Snakker man motstand (ohm) så vil omtrent en fjerdedel av den ohm den måler i serie forbli på parallellkopling (på en mikrofon med to like spoler). Fallet i output gjør også mic’en, mer dynamisk, lyden er mindre komprimert og reagerer mer på nyansene av sitt anslag og spill. For eksempel vil det være stor forskjell mellom løse og harde plekteranslag. Det er en ekstremt nyttig innstilling for en svakere, renere, klarere og mer dynamisk lyd, som oftest brukes i halsmodus. Kanonbra for å få en god ren lyd fra en litt varmere humbucker som ellers blir lett, flat, steril og livløs. Eller for å rydde opp i en utydelig halsmic. når du spiller med forvrengt lyd, eller for å få en mer åpen og levende crunch lyd. Forskjellen i output oppfattes ikke å være like stor som det høres ut som på papiret. Spesielt ikke med forvrengt lyd. I hotte humbuckers er parallellkobling vanligvis et bedre alternativ enn splitting for å få tilgang til en svakere og mer levende lyd. Mic’en er fortsatt brummehemmende og stille.